BREIPATROON OP 4 PENNEN
Nodig:
  • een set (4) breinaalden (“sokkennaalden”) zonder knop nummer 3,5
  • 50 g (ongeveer 20 steken op 10 cm) zacht garen (géén wol) dat goed wasbaar is
  • Stekenmarkeerder of markeerdraadje in afstekende kleur
  • maasnaald (met stompe punt)
Gebruikte afkortingen:
  • a -      averecht breien
  • r –      recht breien
  • st –    steek
  • m1- meerderen door een steek te breien, maar laat de steek niet van de linker naald glijden, steek dan de rechternaald nogmaals in de achterkant van dezelfde steek, brei de steek en laat hem afglijden.
  • m1r –  meerderen door de draad tussen twee steken met de linker naald op te nemen (van achteren in de lus steken) en met de rechternaald recht te breien.
  • b2s – minderen door 2 steken samen te breien ( je krijgt een / te zien)
  • 2rafhsb – minderen door twee steken één voor één recht af te halen alsof je breit en brei ze dan samen (je krijgt een te zien).
Buitenkant (bovenkant):
Zet 3 st op. Schuif ze naar de rechterkant van de naald.
Volgende toer: m1 met elke steek.
Verdeel de 6 st over drie naalden en ga in het rond breien.
Eerste ronde: brei de st en m1r aan het eind van iedere naald.
Tweede ronde: brei de st en m1r aan het eind van iedere naald.
Plaats de markeerdraad of markeerder na de eerste steek van de eerste naald van de ronde.
Cup A: herhaal ronde 2 20 maal zodat je 24 steken op iedere naald hebt (72 totaal)
Cup B: herhaal ronde 2 23 maal zodat je 27 steken op iedere naald hebt (81 totaal)
Cup C: herhaal ronde 2 26 maal zodat je 30 steken op iedere naald hebt (90 totaal)
Cup D: herhaal ronde 2 29 maal zodat je 33 steken op iedere naald hebt (99 totaal)
Cup E: herhaal ronde 2 32 maal zodat je 36 steken op iedere naald hebt (108 totaal)

Brei 2 rondes averecht.

Binnenkant (onderkant):
Eerste ronde: brei tot laatste twee steken, b2s (doe dit met alle drie naalden).
Tweede ronde: 2rafhsb, brei tot laatste 2 steken, b2s (die dit met alle drie naalden). Herhaal de eerste en tweede ronde tot je op elke pen nog 5 steken hebt.

Je knipt de draad af op ongeveer 40 cm en legt er een viervoudige knoop in (zie TIP!). Daarna rijg je de draad in de breirichting door de 15 overgebleven steken.

TIP
Om te voorkomen dat de laatste steken steeds kleiner worden getrokken bij het openen en sluiten van de gebreide borstprotheses (die op 4 pennen zijn gebreid) leg ik na de laatste mindering een drievoudige knoop in de draad.

       

Eerst één knoop,                                                  en daarop nog twee of drie knopen

Zo kan de Tricot Tiet makkelijk gevuld worden of de hoeveelheid vulling kan aangepast worden aan de behoefte.
Vul met Fiberfill (kussenvulling) (ook een mogelijkheid is om de lege Tricot Tieten op te sturen en dat wij ze vullen voor ze naar de gebruikster gaan).
Op de site van www.knittedknocker.org zijn drie instructievideo’s voor de drie fasen van het maken van deze prachtige Tricot Tieten.

Voor een gebreide tepel (optioneel): zet 3 steken op een naald zonder knop. Schuif de steken naar de rechterkant van de naald en brei de drie steken. Doe dit 5 keer en ga dan verder met de “buitenkant” na “zet 3 steken op”. Als je klaar bent met het breien van de TT kun je in het verkregen sliertje een knop leggen en het vast naaien. Je mag het ook onafgewerkt opsturen.

Hoewel je natuurlijk prachtig garenrestjes op kunt maken voor de Tricot Tieten (ongeveer 50 gram voor twee TT), moet je er wel rekening mee houden dat de achterkant meestal direct op de huid gedragen wordt. Dit moet dus zacht zijn (ook na herhaaldelijk wassen) en niet kriebelen. Gebruik dus absoluut geen wol. Glanskatoen (gemerceriseerde katoen) of bamboe (of een mengsel van beide) is het beste.

Het meeste gevraagd (80 %) zijn de neutrale kleuren (huidkleur en pastelkleuren), maar als je niet genoeg hebt van één kleur, dan kun je met dezelfde garendikte  aan de achterkant na twee rechte rondes verder gaan in een aanvullende kleur. Als je genoeg hebt van het breien in pasteltinten, gooi dan al je creativiteit in de strijd en voel je vrij om heldere kleuren te gebruiken. Ook daar is vraag naar.
Wind je niet te veel op over de maten, als je maar per paar ze in dezelfde maat (hetzelfde aantal steken vóór de averechtse rondes) maakt.
Ongeveer 75 % van de aanvragen betreft cup B en C. De rest is A, D en E.

Hoewel het misschien niet het makkelijkste is om op 4 pennen te breien, is het resultaat wel een prachtig gevormde gebreide prothese die aanpasbaar is en die zich goed houdt, ook na intensief gebruik en herhaaldelijk wassen. Het zijn geen enorme werkstukken, ze kunnen in een uurtje of 3-4 gebreid worden.

Als je niemand kent voor je Tricot Tieten, stuur ze dan (ongevuld) naar ons op, zodat wij ze gratis kunnen sturen naar diegenen die ze nodig hebben. Er is grote behoefte aan! Ons adres is: Tricot Tieten, Richtersmaatstraat 2, 7574XB Oldenzaal
Kijk ook op de downloadpagina!