BREIPATROON MET 2 PENNEN
Maat A (B, C, D, DD)

Materiaal:
  • ong. 50 meter zacht, wasbaar garen (geen wol). Katoen moet gemerceriseerd zijn, zodat het na het wassen zacht blijft.
  • naald nr. 4
  • 3 stekenmarkeerders
  • 1 maasnaald
Stekenverhouding: 20 steken per 10 cm.

Afkortingen:
opz           = opzetten
r                = recht breien
av             = averecht breien
st              = steek/steken
pm            = plaats markeerder
vm            = verplaats markeerder van de ene naar de andere pen
herh         = herhaal
vk             = voorkant / goede kant
ak             = achterkant/ verkeerde kant

Meerderingen en minderingen:
m1 =


meerderen door een steek te breien, maar laat de steek niet van de linker naald glijden, steek dan de rechternaald nogmaals in de achterkant van dezelfde steek, brei de steek en laat hem afglijden.
m1r =
 

 meerderen door de draad tussen twee steken met de linker naald op te nemen en met de rechternaald achterin te steken en recht te breien (je ziet een / strak onder je steek).
m1av = brei 1 steek verdraaid averecht uit de dwarsdraad.
b2rs = brei 2 steken recht samen
b2avs = brei 2 steken averecht samen.

Achterkant:
Begin met  een “staart” van ong. 40 cm: opz 3 st, pm, opz 4 st, pm, opz 4 st, pm, opz 3 st (14 st).
Brei 1 naald averecht.
Naald1 (vk):  (r tot 1 st voor markeerder, m1r, r1, vm, m1) 3 maal, r tot het eind.
Naald 2 (ak): (av tot markeerder, vm, 1av, m1av) 3 maal, av tot het eind.  m1av kan lastig zijn, omdat het in de achterkant van m1r uit de voorgaande naald is.
Herh naald 1 en 2 tot er 68 (77, 86, 95,104) steken op de naald staan met 22 (25, 28, 31, 34) steken tussen de markeerders.
Eindig met een naald av.

Voorkant:
(vk) 1 naald av.
(ak) 1 naald r.

Naald 1: (r tot 2 st voor markeerder, b2rs, vm) 3 maal, r tot het eind.
Naald 2: (av tot markeerder, vm, b2avs) 3 maal, av tot het eind.
Herh naald 1 en 2 tot er 2 st over zijn voor de eerste markeerder; eindig met een av naald.
De minderingen voor dit deel  gaan verder aan het eind van de volgende naald. Hierdoor blijft de ronding van dit deel correct.
Volgende naald: brei 2 st r, vm, (r tot 2 st voor markeerder, b2rs,vm) 2 maal, brei r tot 3 st voor het eind van de naald, b2rs, 1r.
Volgende naald: brei 1 st av.  b2avs, (av tot markeerder, vm, b2avs) 2 maal, brei 2 st av.
Herh. deze laatste 2 naalden tot er 8 st over zijn. Verwijder in de laatste naald de markeerders.
Knip de draad af, maar laat een “staart” van ong. 35 cm over.

Doe deze draad door de maasnaald en rijg de draad door de overgebleven steken, trek deze losjes aan. Naai de zoom dicht met de matrassteek.
Rijg de opzetdraad door de 1ste rij steken zodat deze gesloten kan worden nadat de prothese gevuld is.


 Kijk ook op onze downloadpagina.